Jumaat, 25 September 2020

KENAPA PAS NAK CAMPUR URUSAN UMNO?


Takiyuddin Hassan minta penjelasan dari UMNO. Kenapa berlaku perubahan sokongan Ahli-Ahli Parlimen  UMNO terhadap Muhyiddin Yasin?

2. Sebelum dijawab soalan. Takiyuddin Hassan perlu disekolahkan semula untuk  memahami  prinsip penyatuan  antara UMNO dan PAS   sehingga   terbentuknya Piagam Muafakat Nasional yang di sebut dalam kenyaatan yang memberi makna UMNO melanggar piagam yang dimenterai pada September 14, 2019.

3. Muafakat Nasional terbentuk dari gesaan rakyat, ahli kedua parti di peringkat akar umbi supaya perselisihan politik UMNO dan PAS dihentikan. Akibat perpecahan itu telah menyebabkan kuasa Melayu yang didominan oleh UMNO kehilangan Kerajaan.

4. Berbeza dengan Perikatan Nasional, perikatan itu terbentuk kerana UMNO dan PAS menolak Dr Mahathir Mohamad yang dilihat memanjakan DAP. Kebetulan Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan. UMNO dan PAS secara berasingan melalui Ahli Parlimen memberikan sokongan kepada Muhyiddin Yasin menjadi Perdana Menteri. 

5. Tidak  ada perbincangan di akar umbi UMNO dan PAS dalam Muafakat Nasional meminta persetujuan untuk menyokong Muhyiddin Yasin  menjadi Perdana Menteri. Semuanya urusan Ahli Parlimen keduan parti. Ahli Parti di akar umbi tidak masuk campur.

6. UMNO memang mahu mendapat faedah didalam penyertaan memberikan sokongan kepada Muhyiddin Yasin.  Faedahnya bukan kepada Ahli Parlimen tetapi kepada rakyat dan ahli-ahli Parti yang mendukungnya.

7. UMNO bukan PAS. PAS boleh  merasa puas hati dengan jawatan Menteri.  Tidak saperti bersalah bila satu parti berprinsip memperjuangan Islam tetapi orang lain jadi Menteri Agama. Dimana tidak mungkin merealsasikan  perjuangan Islam tanpa kuasa.

8. Adakah diberi tanggungjawab jaga air, jaga industri utama, jaga undang-undang boleh menegakkan Islam?

9. UMNO tidak ada masalah, jaga Pertahanan, jaga Sumber Asli, jaga Wilayah Persekutuan, jaga Perpaduan. jaga Pengajian Tinggi. Maka apa masalah UMNO yang tidak puas hati?

10. Tetapi perbuatan Mahyuddin Yasin tidak jujur, tiada keikhlasan, bila semua pengkhianat UMNO yang melompat  ke PPBM@Bersatu. diberikan kedudukan jawatan  Menteri penting. Ini hanya untuk  melaksanakan dendamnya kepada UMNO. Lagi lama UMNO berPerdana Menterikan Mahyuddin Yasin. UMNO akan hancur dari dalam.
11. Maka tindakan Ahli Parlimen UMNO yang tidak terikat dengan Perikatan Nasional yang berani menyokong Anwar Ibrahim adalah tepat. Penyokongan itu hanya sebagai pertunjuk UMNO tidak lagi dengan Kerajaan Muhyiddin Yasin. 
Dan adalah tidak tepat mengatakan UMNO memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri dan DAP berkuasa semula. Sebalik sebagai tekanan membolehkan Parlimen di bubarkan dan UMNO kembali berjuang melawan semua kecuali PAS.
Sang Kelembai.
September 25, 2020
Kuala Lumpur.















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.