Ahad, 13 Oktober 2019

Bila sekular dan fundamentalis bergabung.


1.Pagi ini akan termetri satu piagam dua kabilah orang Melayu.. Sejak tahun 1952 hingga 1972 bertentangan satu sama lain. Kemudian berdamai 1974 hingga 1978 dan berperang sejak tahun itu hingga tamat hari ini.

2. Tetapi entah apa sebabnya, kemungkinan pemimpinnya masa itu seorang pendidikan barat, secara perlahan Kabilah pada asal ini tidak sekular sebaliknya nasionalis tetapi berubah menjadi sekular. Bagaimana pun perkara agama dititikan berat juga.. Menjadikan Islam sebagai agama Persekutuan. Pekara Islam di angkat menjadi perjuangan tetapi dari segi undang-undang dan akta mengikut kehendak tuntutan al-quran tidak di tiadakan maka kabilah itu dikatakan sekular yang mengasingkan agama Islam dan urusan dunia.

3. Satu kabilah lagi. Diwujudkan kerana penentangan cara Malaya mahu merdeka. Tidak benar saperti yang dikatakan oleh kabilah sekular bahawa kabilah itu wujud kerana patah hati dan kalah bertanding jawatan dalam Ketua Kabilah sekular.

4. Perjalanan sejarah. Pengasas Kabilah fundamentalis ini berasal dari Biro Agama kabilah sekular yang ditubuhkan pada tahun. 1946. Pandangan kabilah ini.. Kita tuntut Kemerdekaan untuk Malaya dengan meletakan Islam sebagai teras perjuang termasuk undang-undang dan urus tadbir sebuah negara Merdeka dengan semuanya mengikut kehendak Islam.

5. Bagaimana pun Ketua Kabilah mahu Kabilah Sekular membuka kemasukan ahli orang bukan Islam. Dan ahli Kabilah yang berfahaman fundamentalis menolaknya. Walau pun Ketua kabilah itu meletakan jawatan dan jawatan Ketua menjadi kosong. Maka ada pertandingan mengisi jawatan.

6. Ketua Kabilah 'out going' didalam senyap menamakan seorang anak bangsawan dari keturunan raja untuk mengantikan tempatnya. Kabilah fundamentalis berpendapat ini akan memberikan kesan kepada orang Melayu dan Islam. Bagaimana berapa tahun dahulu, kerabat mereka jugalah yang bersungguh hendak menyerahkan Malaya kepada pentadbiran Britsih. Hari ini mahu memimpin Kabilah sekular pula.

7. Disinilah pertentangan dua puak dalam Kabilah sekular. Satu puak nasionalis Melayu tanpa agama sebagai teras perjuangan dan satu lagi puak Melayu dengan Islamnya sekali sebagai teras perjuangan.

8. Maka satelah kalah.. puak2 sekular ini bimbang dengan senarai kepemimpinan baru dalam Kabilah sekular sebilangan besar berpendidikan barat dan pendukung feodal dan akan berkerja dengan kaum bukan penduduk asal, Islam akan terancam. Mereka pun menubuhkan sebuah parti yang berasaskan Islam.

9. Penubuhan Parti itu berasal dari pandangan jauh mereka yang fundamentalis, kemungkinan cara fikir itu jika tidak ada bangkangan apa dibuat kepada Parti Sekular.. Masa depan orang Melayu/Islam tidak terbela.

10. Kesimpulannya apa yang dikatakan oleh Parti Fundamentalis 65 tahun dahulu menjadi kenyataan.. Memberi kerakyatan kepada bangsa asing. Dia akan menikam kita semula. Jika puak fundamentalis menguasai kabilah sekular ini dan dijadikan fundamentalis. Kemungkinan situasi politik Malaya sekarang berlainan .

11. Kemungkin cantuman antara sekular dan fundamentalis hari ini. Aturan Allah yang mengatakan pembelaan Islam dari Timur. Mungkin Malaysia dan Indonesia akan membentuk kekuatan Islam yang kuat saperti tertulis dari hadis.. akan hadir penyelamat islam dari Timor. Insyaallah.

Bandar Sri Permaisuri
September 14. 2019

Tiada ulasan:

Catat Komen

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.