Isnin, 9 September 2019

Catatan Perjuangan Aku..


1.Aku menyertai Pemuda UMNO dari usia 18 (1970) tahun dan tamat dalam usia 43 (1995) tahun. Dalam masa 23 tahun, Jawatan dalam Pemuda UMNO tidaklah Exco Pemuda.. tetapi menduduk beberapa jawatankuasa Biro Pemuda UMNO Malaysia. 
2. Sumbangan aku terbesar ialah menyiapkan kertas kerja untuk mengharamkan orang Islam masuk Kasino di Genting, Pahang.Di bawa oleh Biro Buruh dan Undang-undang dan Biro Agama dan Kebajikan Pemuda UMNO pada tahun 1984, bersesuaian dengan usul Mesyuarat Pemuda UMNO Malaysia mengharamkan semua bentuk perjudian. Dan keputusan Kerajaaan bersetuju Loteri Kebajikan dimansuhkan. 
3. Sebelum itu di tahun 1978 menyelesaikan isu pemogokan Cabin Creww di Malaysia Airline dan operasi ni dikenali Operasi Jayapuri. Kerana bilik gerakan di Hotel Jayapuri (sekarang Hilton Hotel Petaling Jaya.. Satelah dapat berunding dengan wakil pekerja. Tindakan seterusnya di lakukan oleh Cawangan Khas PDRM.
4. Semasa krisis Sabah tahun 1985/1986. ketegangan agama berlaku di Sabah. Gerakan pemisah agak tinggi. Penyerahan Labuan menjadi Wilayah Persekutuan satu isu panas. . Saya memainkan peranan dengan Joseph Pairin Kitingan menubuhkan Parti Bersatu Sabah. Dan membuat ikatan perjanjian dengan USNO menghadapi PrN tahun 1985. Dan Berjaya dapat ditumbangkan.
5. Berunding dengan pemimpin Pertubuhan Pembebasan Bersatu Patani atau PULO untuk diberikan perlindungan di Malaysia. ditahun 1987/88 Kerana Kerajaan Thailand tidak senang dengan tindakan Malaysia melindungi pejuang PULO. Dan mendesak suspek pemimpin PULO ditangkap dan diserahkan kepada Thailnad. Satelah dapat dibawa ke meja perundingan pihak berkepenti ngan tugas seterusnya diambil alih oleh Cawangan Khas, saya yang merintis jalan supaya mereka tidak bimbang dengan perjumpaan itu.. Perundingan timbal balas itu, yang mungkin menyebabkan Kerajaan Thailand mempengaruhi PKM membuat perjanjian damai 1989.
6. Jadi aku sembang hebat dalam perjuangan aku.. Aku ada bukti. Banyak saksi masih hidup. Fail aku di Cawangan Khas, Bukit Aman, aku rasa sudah masuk jilid ke 7. Jika setakat berkokok tidak ada apa sumbangan jangan lah terasa hebat. Hanya setakat jadi guard untuk pemimpin. Aku jadi guard untuk UMNO, Bangsa Melayu dan Islam.
Bandar Sri Permaisuri
September 9, 2019

Tiada ulasan:

Catat Komen

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.