Isnin, 26 Ogos 2019

Tulisan Jawi, Gerakan Min Yuen, Kebangkitan Komunis dan Sumpah Melayu


1. Melayu ini mudah lupa. Soalan tulisan jawi ini memang ditentang oleh DAP sebelum mereka menjadi Pemerintah. Bagaimana Theresa Kok menentang tanda jalan di Kuala Lumpur yang ditulis tulisan Jawi.. Hari ini dengan tiba-tiba DAP menjadi Hero. masalah tulisan Jawi diumumkan oleh Tim Menteri Pendidikan dari DAP. Apa muslihat mereka?
2. Isu sebenarnya mereka mahu ramai lagi keldai Melayu masuk DAP.. DAP sudah berubah. bertambah banyak keldai Melayu tidak tahu sejarah. Bukan sahaja sejarah dia tidak tahu. Perkara berlaku hari ini pun dia tidak ambil kisah.
3. Dua tokoh DAP secara tidak sedar mengaku datuknya pernah menjadi sebahagian askar MPAJA masa zaman Jepun. Kamudian menjadi Bintang Tiga dalam Perang 14 hari salepas Perang ditahun 1945. Usaha mereka nak tubuhkan Republik Komunis Malaya.
4. Jika terjadi ditubuhkan Republik Komunis Malaya oleh PKM mereka akan bertindak sama dengan Parti Komunis Indonesia menyerang Istana dan menghapuskan sistem beraja di berapa wilayah di Indonesia termasuk di kawasan Sumatera Timur. Sejarah mencatatkan bahawa kesemua Raja Pemerintah Wilayah dan keluarga dibunuh. Istana mereka di bakar. Ini berlaku pada tahun 1946 masa yang sama orang Melayu berkumpul menubuhkan UMNO.
5. Nasib baik.. ada kebangkitan orang Melayu khasnya orang Melayu Banjar di Sungai Manik.. Melayu Jawa di Senggarang Batu Pahat, Melayu Minangkabau di Padang Lebar dan Batu Kikir. bangkit menentang kekejaman Bintang Tiga yang terdiri dari baki saki baki MPAJA yang hanya bersenjatakan Kris dan Parang sahaja.
6. Masalah tulisan anti Jawi adalah sebahagian propaganda saperti gerakan bawah tanah kelompok Komunis yang dinamakan 'Min Yuen'. Gerakan bawah tanah Komunis masih lagi berterusan. Tengok cara kenyataan pemimpin DAP yang Pro Komunis bertindak dan bercakap semacam gerakan Min Yuen. Dan Gerakan utama Min Yuen hari ini untuk mendapat sokongan Orang Melayu. Sudah nampak mereka saperti berjaya.
7. Jika pada tahun 1952. PKM dapat membunuh Henry Gurney, Pada tahun 2018 mereka dapat menjatuhkan UMNO. Dan adalah menjadi kebiasaan bahawa Komunis akan meletak boneka untuk penyamaran atau kamuflase perjuangan mereka. Dan kini ramai orang Melayu dijadikan boneka oleh DAP tanpa mereka sedar, walau mereka seorang Perdana Menteri atau Menteri Besar.
8. Hari ini demokrasi adalah pelindung mereka. Perjuangan mereka menjadi halal. Mereka sudah berkuasa, kewangan bukan lagi masalah. Maka terserah kepada institusi Melayu untuk membuat penyedaran kepada orang Melayu.. Apa pun perpaduan ummah tidak akan dapat membawa kejayaan, jika orang Melayu tidak menyedari sejarah masa lalunya dan memandang masa depannya.
9. Satu arah tuju dalam satu dokumen haluan perjuangan mesti disediakan. Jika saya panitia untuk Piagam Perpaduan UMMAH. Akan saya celahkan satu pengistiharan SUMPAH MELAYU pada 16hb September 2019 yang akan kekal abdi sepanjang zaman saperti SUMPAH PEMUDA di Indonesia, walau pun sudah berlalu 90 tahun tetapi generasi Pemuda Indonesia sampai kini masih memegang sumpah itu.
10. Orang Melayu mesti di ingatkan dalam peribahasa Melayu ada menyebut 'Jika kepalanya ular, takkan ekornya belut'.
Sang Kelembai
Bandar Sri Permaisuri
August 25, 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.