Isnin, 26 Ogos 2019

Boikot produk syarikat Cina. Jangan lupa boikot juga kedai orang Islam.


1. Ketegangan kaum menjadi-jadi sekarang. Dalam kumpulan whatsap banyak tulisan meminta orang Melayu memboikot barang-barang keluaran syarikat yang dikendalikan oleh orang Cina.
2. Masalah yang berlaku sekarang ialah isu politik.. kenapa sampai menjalar ke soal boikot barang barang syarikat Cina. Saya hanya bersetuju syarikat yang tidak patuh syariah dalam pengeluaran barang-barang berasaskan makanan. Tidak kira siapa yang buat. Barang-barang itu patut tidak dibeli kerana masuk kedalam badan menjadi darah daging dan bukan kerana disebab barangan keluaran syarikat Cina.
3. Sebilangan besar kedai makan segera, di miliki oleh orang Cina. Ada nama besar dalam kedai makan yang memang namanya pun Madam Kwan, tentu pemiliknya orang Cina.. adakah kita hendak memboikot kedai ini?
4. Saya selalu ke kedai Madam Kwan di Pavillion kerana sambal petainya. Selalu terserampak dengan pemiliknya Madam Kwan seorang perempuan tua status nenek atau opah. Orang berbudi bahasa, malah ada masa menjalankan tugas sebagai pelayan menerima tempahan pelanggan.
5. Adakah kita memboikot kedai ini kerana perbuatan beberapa pemimpin politik dari kalangan orang Cina. Apa yang dilakukan oleh Madam Kwan kepada orang Melayu? Dia seorang usahawan. Dan tidak terlibat dalam politik praktis.
6. Saperti mana saya katakan beberapa kedai makan yang kita ketahui pemilik bukan Melayu, banyak memberi peluang pekerjaan kepada anak Melayu sebab jarang terdapat anak muda perempuan atau lelaki Cina yang berkerja di kedai makan milik orang Cina.
7. Kepada saya focus kepada mana-mana syarikat kedai makan yang jelas mememang wajar di boikot, saperti satu kedai makan 'bandar lama' Sudahlah pemilik mengaku datuknya seorang komunis, 90% pekerja bukan Islam dari myanmar dan nepal. Kedai-kedai makan macam ini perlu di boikot. Walau pun tanda halalnya ada.. tetapi pembuat makanan dikedainya bukan Islam.
8. Begitu juga produk makanan.. siasat dahulu kilangnya. Jika kilang tidak ada orang Melayu/Islam bekerja. Itu kita boikot, sama saperti masa dulu melambak kueh pau bernama identiti melayu, pemiliknya Cina dan tidak ada pekerja Melayu/Islam di kilang. Itu kita jangan beli.
9. Dan juga jangan lupa kedai-kedai mamak yang mengajikan pekerja India. Semua makanan dalam kedai itu tidak ada seorang Melayu pun yang membuatnya semuanya perkerja India. Di Bandar Sri Permaisuri ada dua tiga kedai mamak. Kita ambil tangkap muat.. Itu kedai Islam.. tidak perlu persijilan halal tetapi apa faedah kepada orang Melayu/Islam yang menambah kekayaan mereka. Itu juga perlu di boikot.
10. Dalam orang Melayu menghadapi masalah serangan dari orang bukan Melayu termasuk dari orang India..komuniti mamak langsung tidak bercakap apa-apa dalam isu pembelajaran tulisan jawi. Maknanya komuniti mamak ini.. Agamanya Islam tetapi bangsnya masih India.
11. Kesimpulannya waraslah kita membuat keputusan produk apa yang kita perlu boikot dan bukan semua di tangkap muat dan sebakulkan.
Sang Kelembai
Bandar Sri Permaisuri
August 26, 2019.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.