Ahad, 30 Jun 2019

Pemikiran Perdana Menteri Melayu dengan Melayu sama sahaja.


Menteri Sumber Manusia membuat satu kenyataan. Kenyataannya mudah ia itu mencadangkan membawa masuk perkerja dari Afrika, mungkin khusus untuk tugasan 3D - 'Dirty, Difficult and Dangerous'.
Belum apa-apa lagi. Semua orang menjerit dan terpekik saperti terkena sampukkan dari Menteri Kula itu. Menentangnya dengan berbagai hujjah.
Bila banyak sangat yang memberi pandangan dan ulasan termasuk Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang menyatakan bahawa belum diputuskan oleh Kabinet. Maka kabinet itu betulah dikatakan kitchen cabinet atau kabinet dapur. Perkara remeh ini nak bawa ke kabinet.
Menteri Kula belum habis bercakap lagi, dia hanya sebut Afrika. Afrika bukan sebuah nama negara, Afrika sebuah benua, didalamnya banyak negeri dan negara. Maka bila di serang kerana disebut Afrika, bererti masa mereka sekolah dahulu masa mata pelajaran Ilmu Alam atau kemudian geografi. Mereka semua tidur atau tidak masuk klas, masa mata pelajaran itu di ajar.
Tanya dengan Menteri Kula tu. Pekerja dari negara mana mahu dibawa masuk ke Malaysia berkerja?. Jika pekerja dari Afrika asal Negro saperti Nigeria, Zimbabwe, Repulik Congo dan lain negara non muslim di Afrika, wajarnya kita tolak.
Tetapi jika pekerja berasal dari Mesir, Sudan, Libya, Tunisia atau negara majoriti Islam di Afrika, apa jadi masalahnya Malaysia sebagai negara Islam menerima mereka berkerja?. Kita menerima Pakistan dan Bangladesh kerana mereka beragama Islam.
Sebilangan perlarian orang Islam Afrika masuk ke negara EU, telah berkerja dalam sektor 3D. Kesimpulannya soal pekerja dari Afrika, jika dari negara-negara Islam. Sepatutnya disokong.. kerana dengan sendirinya dapat kita membezakan yang mana satu Negro Afrika, India dari tanah besar India. Cina dari tanah besar Cina yang sekarang dominasi dalam tugasan pekerja 3D.
Sang Kelembai
Bandar Sri Permaisuri
Jun 30, 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.