Isnin, 6 Mei 2019

Tidak ada Pakar Perlembagaan Persekutuan/Malaysia. Pentafsiran dibawah kuasa Mahkamah yang membicarakan isu Perlembagaan.


1. Bahawa Malaysia mengamalkan Separation of Powers" merupakan satu doktrin dalam pemerintahan demokrasi yang membahagikan urusan dalam negara kepada tiga cabang utama Pemerintah (Eksekutif), Perundangan (Legislatif) dan Kehakiman (Judisiari).
2. Tidak ada sesiapa boleh memberi tafsiran soal Perlembagaan berdasarkan ilmunya, walaupun ilmu melangit dalam undang2 dan punya berpuluh Doctor Phd. Jika ada perkara yang ragu dan penjelasan yang tidak sepadan.. Negara-negara Perlembagaan akan merujuk kepada Mahkamah Perlembagaan saperti Indonesia dan Singapura, dan juga Thailand.
3. Tetapi di Malaysia kita tidak mengwujudkan Mahkamah Perlembagaan sebalik perkara itu di putuskan dalam Mahkamah Tinggi. Dari itu sebarang kenyataan yang mengatakan dia pakar tidak akan terpakai selagi isu tidak ditafsirkan dan di putuskan oleh Hakim Mahkamah Tinggi.
4. Dr Shad Saleem Faruqi siapa dia ini yang di panggil Pakar Perlembagaan?.. siapa yang bagi gelaran dia sebagai pakar? Seorang yang berasal dari India.. mendapat warganegara Malaysia kerana berkahwin dengan orang Malaysia.. kini mempersendakan raja-raja Melayu.. sebab dia ada kepentingan dalam sebagai Ahli Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman. Bolehkah pandangannya dalam Statut Rome diterima?
5. Pentafsiran akan Mahkamah yang membicarakan isu Perlembagaan sangat mudah difahami.. menyatakan bahwa Mahkamah pada hakikatnya adalah court of justice‟ sedangkan
Mahkamah Perlembagaan adalah court of law‟ Yang satu mengadili ketidakadilan untuk mewujudkan keadilan, sedangkan yang kedua mengadili sistem perundangan dan sistem keadilan itu sendiri.

6. Dari itu jika soal Rome Statut di tafsiran secara tulisan dan buku termasuk percakapan rujukan tidak boleh diterima kerana yang mengsahihkan tafsiran ialah Mahkamah yang menjadi court of law.. Dr Shad Saleem bukan asal warganegara Malaysia.. dia lahir di India.. Adakah sehingga kini tidak ada anak Malaysia sebagai Pakar Perlembagaan, Seorang Pakar Perlembagaan hanya sekadar seorang yang menterjermahkan isu tetapi bukan mentafsir Perlembagaan itu sendiri dan pandangan menjadi satu keputusan bahawa dia benar.
Bandar Sri Permaisuri
Mei 6, 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.