Ahad, 5 Mei 2019

Sistem Kerajaan Melayu Beraja tidak boleh dihapuskan..


Semasa saya live.. saya telah ditanya. Adakah sistem Kerajaan Melayu Beraja boleh dihapuskan?.
Saya menjawab tidak boleh, kerana ada kekangan di Perlembagaan. Raja tidak boleh dibuang dengan apa cara pun. Peluang saperti rakyat Indonesia membuang Raja, dimana peluang itu sudah lama terlepas. Raja-raja Persekutuan Tanah Melayu sudah mula cuba dihapuskan oleh British dengan cadangan Malayan Union.
Berbeza di Indonesia dengan penyusupan Parti Komunis Indonesia mereka berjaya membumi hanguskan Kerajaan Melayu Beraja di Indonesia yang berpecah dan terasing satu sama lain. Kecuali yang didapat dipertahankan hanya Satu Kerajaan Beraja di Jogjakarta. Itu pun kerana dipertahankan oleh orang Jawa yang islam dan hindu.. Kerana sistem beraja Jogjakarta berlainan dengan Raja-Raja Melayu dilain daerah di Indonesia.
Di Malaysia.. kesemua Raja mempunya wilayahnya ia itu Negeri, ada Rakyatnya dan Kerajaan. Jika Parlimen membuat keputusan untuk membuang Raja.. Perlembagaan menghalang berbuat demikian. Maka cara terbaik untuk Raja-Raja Melayu mempertahan takta dan sistem Kerajaan Melayu Beraja ialah Negeri-negeri beraja di Persekutuan Tanah Melayu yang mempunya 9 Raja membawa usul di Parlimen untuk membubarkan Persekutuan Malaysia.
Adakah cukup ahli Parlimen hendak membubarkan Persekutuan Malaysia?. Jika ditolak ahli Parlimen Pulau Pinang dan Melaka. Mencukupi 1/3. Bertambah pula jika ahli Parlimen Sabah dan Serawak menyokong kerana keputusan itu akan menjadikan negeri mereka bebas dan Merdeka.
Oleh itu isu untuk menghapuskan Raja-raja Melayu sama dengan cerita Mat Jenin. Angan-angan bolehlah. Kerajaan Melayu Beraja akan tetap kekal selagi ada matahari dan bulan. Kecuali Raja Melayu mengkhianat perjanjian atau wadat antara Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun yang mewakili orang Melayu.
Bandar Sri Permaisuri.
Mei 5, 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.