Khamis, 2 Mei 2019

Antara Garis Kiri dan Kanan Perjuangan Anak Muda Zaman Kini


Dua pihak seorang Pemuda UMNO dan kumpulan anak muda DAP, sedang mempertahankan apa?.. perjuangan? ideologi? perkauman@Racist atau mereka yang benar dalam agenda memperkasakan bumiputra@Melayu. UMNO parti politik, DAP parti politik. UMNO berjuang untuk melayu. Orang melayu yang perlu pembelaan kerana tertinggal. DAP berjuang untuk pelbagai kaum. Mereka berbagai kaum dikira sebagai masyarakat tertindas.
Pemuda UMNO kata.. DAP 'biadab' kepada orang Melayu.. Anak muda Melayu di DAP kata UMNO, ini menjadikan orang Melayu sebagai ternakan, digemukan dan disembelih. Keduanya ada kebenaran.
Bung Mokhtar@Pengerusi Felcra yang berdepan dengan kes siasatan SPRM juga mencelah.. mengatakan budak Melayu di DAP, gila jadi Pemimpin. Ini satu kenyataan seorang jiwa kacau.. Kerana setiap orang dimana pertubuhan yang dia menjadi ahli bercita-cita hendak menjadi pemimpin, itu tidak salah. Dan urusan di angkat menjadi pemimpin terserah kepada pengikutnya Kesimpulan dia seorang kosong dalam isu ini.
Seorang insan jika Melayu, tidak hilang Melayu dan Islam dimana dia berada.. Kena terima sebagai realiti. Sejarah membuktikan.. Rashid Mydin dan pemimpin Melayu yang lain menyertai Komunis, Parti Komunis Malaya, bagi mengurangkan keyakinan orang Melayu.. British dan propagandanya mengatakan Komunis anti Islam.. Orang Melayu terima propaganda itu. Itu dulu.. masa surat khabar dapat di kawal dan media terlalu terhad.. Tetapi bukan sekarang.
Selepas PKM mengadakan rundingan damai 1989 dan memberhentikan tindakan pengganas, baru diketahui.. bahawa semua ahli Komunis itu orang Islam, bersembahyang dan menunaikan rukun Islam.. Dan akhirnya Rashid Mydin dan berapa orang dari mereka di tanggung oleh Kerajaan pergi mengerjakan Haji.
Berbalik kepada cara menyerang dan berperang kedua blok politik.. Satu UMNO yang mempertahankan sistem kapitalis terbuka dengan satu pihak DAP yang menganjurkan perjuangan berdasarkan sistem sosialis demokratik. Tetapi kedua yang berperang tidak memahami garis perjuangan kiri kanan.. Dan terperangkap isu perkauman yang sempit.
Jika saya seorang ada dalam forum itu.. Saya tidak bercakap soal perkauman walau pun tajuknya Politik Malaysia ke mana Melayu. Saya akan bercakap Melayu bagaimana yang terus kekal dalam politik dan perjuangannya.
Melayu didalam UMNO masih berada dalam zaman ilusinya lagi.. dengan kata-kata lazim. 'Ini Tanah Melayu'. Tanpa memahami Sejarah Melayu lengkapnya. Tanah Melayu hari ini dimana kita hendak memisahkannya sejarahnya.. dari zaman batunya hingga ke zaman politik.. dimana Malaya dari segi georafi politiknya yang berumur tak lebih 300 tahun..
Sebenarnya telah tiba masanya UMNO mengenepikan soal perkauman jika mahu survival politik ada kesinambungannya, dalam keadaan sekarang satu tranformasi minda dikalangan pemisahan antara dua generasi pasca merdeka yang bila2 masa menjadi tarikh luput dalam pasaran dan generasi merdeka sedang berlalu peralihan tanpa sedar oleh orang UMNO.. megah UMNO masih kuat, tanpa menerima hakikat UMNO kuat kerana dia masih memerintah.. Jika tidak akan menerima nasib yang sama.. dengan USNO di Sabah di tahun 70an dulu..
Kena diperingatan UMNO lahir pada Mei 1946 dan diilhamkan oleh orang bangsawan dan nasionalis Melayu.. berpaksi mempertahankan sistem feodal dan monarki. Dalam masa yang sama PKMM dan Pertubuhan kiri menyokong Malayan Union. Maknanya sejak selepas perang dunia kedua politik orang Melayu bertembong antara istana dan kampong, antara kiri dan kanan.. dan bukannya antara Melayu dan Cina..
Maka jika mengatakan DAP biadap kepada Melayu.. Jadi apa kehendak UMNO.. minta dihurmati? Jika UMNO macam ternakan menggemukkan orang. Ini bererti UMNO sudah berjaya, jika tidak melayu.. sekurang ahli2 UMNO sudah digemukan.. Tetapi kenapa banyak berita akan kisah orang-orang atau ahli UMNO masih kurus kering dan pakai baju copang camping? di kampong dan bandar?
Kesimpulannya anak Melayu DAP pun tidak tahu apa2 dalam sebab mereka menyertai DAP.. selain mereka dipinggirkan dan menganggap DAP merealisasiskan cita-cita mereka berjuang untuk kepentingan Melayu.. satelah mereka melihat UMNO asyik menggemukan ahli dan orang Melayu dan disembelih dengan GST. Disini kurang ilmunya menyerang politik oleh UMNO..
Apa pun dari segi perjuangan politik. Sejarah DAP kena lihat bukan sekarang tetapi masa lalunya.. Antara sebab Perikatan kehilangan kuasa di Perak pada tahun 1969.. kerana orang Melayu marah dengan pemimpin Perikatan masa itu.. Akhirnya orang Melayu Perak.. memberikan sokongan kepada calon Melayu dalam DAP.. dan kekurangan kerusi itu..
Dari itu perjuangan kiri dan kanan.. secara tanpa sedar sedang bergerak dalam politik Malaysia masa kini.. Sentimen perkauman sudah berlalu zamannya.
Bandar Sri Permaisuri, Cheras 
September 1, 2016..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.