Sabtu, 25 Mei 2019

Siapa yang bahagia? dia dan keluarganya.


Sabenarnya keduanya sama.. Najib Razak tak hadir dalam Program Nothing To Hide. Sekarang sudah jadi mantan kerana masa itu dia Perdana Menteri. Lim Kit Siang selalu berpolitik dengan berkata-kata. Kini Partinya Kerajaan memerintah. Tidak mahu berdebat dengan memberi alasan komen dari penyokongnya. Sebab dia tahu akibatnya jika berdebat, soal menang atau kalah tidak ada dalam debat.
Seorang wartawan bertanya dengan saya akan perihal Lim Kit Siang mengatakan bahawa penulis media pro UMNO menyerang DAP.
Saya berkata apa yang dilakukan oleh penulis media pro UMNO adalah satu tektikal serangan psikologi Perang Psikologi banyak digunakan sejak perang dingin Amerika vs USSR yang berasaskan antara dua kubu komunis dan kapitalis tetapi masih relevan digunakan sekarang. UMNO perlu mengerang DAP bukan kerana perkauman, DAP sendiri yang menunjukan Parti Perkauman, Maka UMNO untuk mengurangkan orang Melayu menyokong parti Melayu, perlua menyerang DAP.. Tak guna menyerang Parti PPBM dan Amanah.. mereka rakan kongsi 30% sahaja.. saham majoriti ada pada DAP.
Pendekatan Lim Kit Siang yang didukung oleh Dr Mahathir Mohamad sama caranya dengan Amerika sebelum menyerang Irak.. Acuan cukup sama ia itu memburukkan personaliti Saddam Hussein sehingga rakyat Irak sendiri ikut sama menentang Saddam Hussein kerana alasan yang diberikan oleh Amerika dan Sekutunya ialah untuk membebaskan bangsa Irak dan merealisasikan demokrasi di Irak.. Apa sudah jadi dengan Irak.
Bagi mereka yang punya ilmu perang psikologi cara tentera atau militer. Akan tahu apa sebabnya Lim Kit Siang dengan tiba-tiba menarik diri dari berdebat. Sebabnya isu dahulu sudah tidak relaven lagi untuk didebatkan.. kerana Najib Razak sudah di tuduh dan dalam Mahkamah dan jika tentera sudah menang dalam perang.. Adakah negara yang di jajah itu saperti Irak sudah lebih baik dari sebelumnya.
Maka persoalannya jika Kerajaan PH sudah dapat menumbangkan Barisan Nasional adakah rakyat lebih senang hidup selepas BN? Adakah dengan tertangkap dan dituduh mereka yang rasuah.. Rakyat sudah kenyang.. ekonomi sudah baik?
Maka kita mesti belajar dengan Irak dan dengan Libya adakah negara itu sudah makmur salepas Saddam Hussein dan Muarmar Ghadafi dibunuh? Begitu juga satelah Najib Razak sudah tidak berada di Putrajaya.. PH menang Rakyat senang?
Siapa yang senang? Perdana Menteri, Menteri dan penyokong mereka kerana sedang membahagikan harta Ghimah.. Rakyat dapat apa? Maka saya teringat dialog dalam filem Ringgit Kesurga.. Siapa yang bahagia?.. Dia dan keluarganya.
Bandar Sri Permaisuri.
Mei 25, 2019

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.