Isnin, 16 Januari 2017

BRIM memberi kepada sasaran yang tepat



Tun Dr Mahathir Mohamad dikatakan buat pusingan 'U' atau pusingan berpatah balik atas serangan kepada BRIM sebelum ini yang mana dikatakan sebagai 'rasuah'. Saya selalu menasihatkan baca cara betul jika membacanya dan dengar cara betul jika mendengarnya. Apa yang sebenarnya Tun Dr Mahathir Mohamad kata soal Brim?

BRIM sudah diakui oleh Najib Razak hasil pemikiran ahli Ekonomi di Bank Negara Malaysia bukan satu usul atau perancangan atau keputusan parti politik. Semua orang tahu bahawa soal 'distributor' atau harafiah yang tepat ialah taburan atau pengedaran wang tunai adalah perlu bagi pergerakan wang tunai dimana-mana bagi menggerakan ekonomi setempat.

Maka tujuan BRIM pertama ialah untuk menaburkan wang tunai seluruh negara bagi edaran dan ada kuasa membeli dan ini pernah dilakukan oleh zaman Tun Dr Mahathir Mohamad memperkenal program atau projek kecil disemua kawasan parlimen untuk membolehkan kontrektor kecil mendapat peluang dan wang akan beredar.

Persoalannya Tun Dr Mahathir Mohemad dari sudut pandangnya BRIM adalah rasuah politik.. Itu pandangannya. Persoalannya kenapa beliau boleh berkata begitu? sebab BRIM tidak mencapai matlamat yang tepat bagi membantu rakyat yang memerlukan hanya melalui satu garis atau syarat sahaja bagi mendapatkannya ia itu dibawah pendapatan RM3ribu kebawah.

Maka disini isu yang patut dilihat bahawa BRIM digunakan untuk politik parti pemerintah. Adakah itu satu pandangan yang salah? Jawabnya tidak.
Pada Tun Dr Mahathir Mohemad, BRIM boleh diteruskan kerana masa parti beliau mengambil alih kerajaan sudah tentu akan memakan masa untuk memulihkan semula ekonomi dan peningkatan tinggi rakyat. Maka parti pembangkang jika dapat memerintah akan meneruskan skim BRIM. Adakah itu salah juga?.

Oleh itu dimana yang beliau U Turn.. selama ini, beliau tidak menyatakan bahawa BRIM akan dihapuskan atau dimansuhkan jika parti pembangkang memerintah, walau pun ada pertanyaan yang sedemikian.

Di Maksudkan oleh Tun Dr Mahathir Mohemad bahawa BRIM akan diteruskan dan akan diubah pemberian oleh pegawai Kerajaan, kemungkinan beliau merujuk bahawa penerima BRIM kena membuat permohunan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat saperti mana yang dilakukan olej Kerajaan lain dunia yang hendak membantu rakyatnya.

Mungkin masa pemerintah parti lain nanti BRIM akan diberikan dengan beberapa kategori yang agak lebih jelas dan telus dan bukannya kerana pendapata bawah RM3k. Mungkin kerana OKU@orang kelainan upaya. kerana OST@orang sudah tua melebih usia 60 tahun tidak ada pendapatan. OAT@orang ada tanggungan saperti ibu tunggal dan lelaki tunggal. Pelajar yang tidak ada pinjaman dan anak yatim. Kesimpulan penerima BRIM yang akan datang mesti ada sebabnya dibantu.. termasuk pendaftaran segera OTK@orang tidak ada kerja kerana baru diberhentikan kerja.

Maksud Tun Dr Mahathir Mohamad itu bahawa BRIM boleh diberikan kepada sesiapa dalam masa bila-bila masa sekurangnya 3 bulan dari pendaftaran atau permohunan.

Bukankah ini lebih baik.. dan kemungkinan akan berkurangan penerima BRIM yang tidak layak, jika ini berlaku boleh jadi akan menambahkan pemberian kepada rakyat.

Maka pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad jangan cepat diserang sebaliknya kita memikirkan adakah tawaran Parti Pembangkang adakah lebih baik atau kita kekal dengan cara yang ada. Prinsip yang jelas bahawa wang itu adalah daripada wang tidak dibelanjakan untuk subsidi.. tetapi bukan wang membayar balik kerana menggunakan barangan yang sudah tidak bersubsidi.
Bandar Sri Permaisuri
Jan 16,2017 Isnin.
Jam 1.15 pagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.