Selasa, 2 Februari 2016

Pingat dan Maruah



Kenapa saya dengan tiba-tiba menarik sokongan kepada PM Najib Razak, adakah disebabkan oleh sebab saya tidak tersenarai menerima pingat atau anugerah bergelar Datuk sempena Hari Wilayah.. Jika itu andaian yang diberikan mereka yang membuat komen status saya didalam facebook saya, adalah satu kesilapan.

Itu sebab saya selalu minta dibaca secara betul apa yang saya tulis. Saya menarik sokongan hanya kepada PM Najib Razak tetapi kekal berada didalam UMNO, Ini adalah satu yang konsisten didalam apa yang saya pernah tulis, jika kerana orang saya berada didalam UMNO, itu bukan saya. Saya berada didalam UMNO kerana falasafah perjuangan UMNO itu demi kepentingan Melayu.

Mungkin mereka yang berfikiran singkat akan mengatakan  saya berkecil hati kerana soal pingat  atau anugerah berdasarkan saya telah lama berjuang dan menaburkan jasa didalam UMNO tetapi tidak diharga.  Dan itu juga tidak tepat sama sekali tetapi memang ada kaitan fasal pingat dan serangan saya kepada PM Najib Razak.

Memang benar saya ada mengisi borang untuk pencalonan pingat atau anugerah sempena Hari Wilayah dan memilih dan menanda pingat PMW atau Panglima Mahkota Wilayah dan penerimanya layak untuk mendapat gelaran Datuk.

Bila saya mengisi borang itu. Saya telah melanggar sumpah dan pegangan saya selama ini sebagai seorang kiri atau sosialis.. seorang sosialis tulin saya tidak boleh menerima pingat atau anugerah daripada satu sistem yang saya tentang, walau pun saya seorang UMNO.

Masa saya berkuasa memegang jawatan Setiausaha UMNO Bahagian, ahli-ahli UMNO di Bahagian Bandar Tun Razak mereka hairan, saya memberikan sokongan kepada orang lain untuk beberapa pingat dan anugerah termasuk Jaksa Pendamai tetapi saya sendiri tidak mencalonkan diri saya. Jawabnya mudah, adalah satu yang tidak beretika atas jawatan itu, jika saya juga mengambil kesempatan untuk kepentingan diri saya.

Akhirnya saya pun satelah bersara dari dua jawatan penting sebagai Setiausahah UMNO Bahagian dan juga Setiausaha Penyelaras Barisan Nasional di P 124 Bandar Tun Razak, saya mengisi borang pencalonan untuk dua negeri ia itu Wilayah Persekutuan dan Negeri Sembilan.

Bagi Negeri Sembilan saya memang mencalonkan diri saya untuk anugerah Darjah Datuk Paduka.. yang memang saya tahu tidak akan diterima akal untuk saya akan dianugerahkan pingat itu, bila saya berjumpa dengan MB Mohamad Hassan, beliau  mengatakan bahawa pemberian itu bukan bidang kuasanya sebaliknya antara Setiausaha Kerajaan Negeri dan Istana Besar.

Saya mengisi borang dan memang  mengharapkan keputusan ditolak, kerana sebagai rakyat raja yang tak seramai mana di Seri Menanti, saya tidak dikira sebagai tidak tahu adat.. kenapa sebagai orang lingkungan, saya menerima pingat dan anugerah dari Kerajaan lain.. walhal saya mempunya hubungan  dengan institusi beraja di Negeri Sembilan sebagai orang lingkungan. Bila ditolak saya sudah dikira bukan penderhaka atau melanggar adat.  Lagi pun saya tidak begitu berminat dengan Yamtuan sekarang dan kerabatnya. Tidak saperti hubungan keluarga saya dengan Yamtuan sebelumnya  Almarhum Tunku Abd Rahman dan Tunku Munawir.

Berbalik kepada isu borang yang saya isi untuk Wilayah Persekutuan yang dahulu Kuala Lumpur dalam negeri Selangor. Dimana saya bersekolah di Kuala Lumpur di Sekolah Umum Gombak Lane yang sekarang bernama Sekolah Kebangsaan Sultan Hishamuddin Alam Shah di tahun 1959 dan tidak pernah meninggalkan Kuala Lumpur sejak tahun 1957 yang mana mengikut ibu saya berkerja dengan kerabat diraja Negeri Sembilan .

Saya tidak mengharap dan tidak menjadi marah jika saya tidak layak atas sebarang anugerah  pingat atau darjah kebesaran kerana semua itu tidak memberi makna dalam kehidupan saya dan menyebabkan status akan menjadi berubah.

Persoalannya ialah mudah sahaja.. Borang itu ditandatangan oleh Menteri Wilayah Persekutuan sendiri yang juga saperti abang saya dan juga majikan saya sejak 30 tahun yang lalu.. dari gaji RM400.00 (RM: empat ratus sahaja) sebulan sehingga sekarang RM5.000 (RM: Lima Ribu sahaja).

Bagi mengelakan Tengku Adnan Mansor di tuduh memberikan saya pingat atau anugerah, saya dapatkan sokongan dari kawan saya juga yang sekarang menjadi Perdana Menteri Malaysia. Supaya pihak Kementerian Wilayah Persekutuan khasnya pegawai-pegawai yang terdiri dari Ketua Setiausahanya tidak memberikan tuduhan kepada Menteri yang saya kerana kroni Menteri,  oleh itu saya usahakan dapat sokongan dari Perdana Menteri bagi menutup dari tuduh kerana kroni.

Tengku Adnan Mansor tahu sangat, bahawa saya pernah hendak diberi pingat Ahli Mangku Negara@AMN oleh Almarhum Tok Mat@Mohamad Rahmat yang masa itu Setiausaha Agung UMNO pada tahun 1992.  Saya menolaknya kerana masa itu Tengku Adnan Mansor adalah majikan saya, sebalik pingat itu di tukarkan kepda Tengku Adnan Mansor yang masa itu juga Bendahari Pemuda UMNO Malaysia dan beliau menolak kerana pingat rendah sangat padanya.. Maka saya minta Tok Mat berikan KMN kepadanya.. Itu sejarah pingat KMN yang ada padanya.

Sebenarnya saya tidak melobi dan  tidak pernah nak beri tahu orang dan juga peringatkan kepada Tengku Adnan Mansor perihal borang itu yang saya hantar sendiri kepada Ketua Setiausaha.

Kenapa saya marah dan serang PM Najib? Sebabnya ialah satelah saya tidak mendapat apa-apa pengesahan dan sehingga pada Febuari 1, 2016. Saya dimaklumkan nama saya sudah dipotong oleh JPM@Jabatan Perdana Menteri atas arahan sesaorang atas nama Perdana Menteri walau pun sudah ditapis oleh Kementerian Wilayah Persekutuan.

Maka jika Jabatan Perdana Menteri boleh membatalkan atau memotong nama saya.. Dimana maruah seorang Perdana Menteri atau Menteri Wilayah Persekutuan yang menandatanga surat resume dan sokongan pencalonan itu.

Disini yang saya soal? Bukankah yang menyokong Menteri Wilayah Persekutuan dan di persetujui oleh surat dari Pejabat Perdana Menteri yang ditandatangan oleh Ketua Setiausaha Sulit Perdana Menteri atas nama Perdana Menteri.

Sepatutnya jika ada sebab-sebab tertentu yang tidak membolehkan saya tidak boleh menerima pingat atau anugerah, kemungkinan kerana tidak bayar saman dbkl, trafik atau mempunyai record jenayah dan juga mungkin muflis.. kena dimaklumkan kepada Menteri Wilayah Persekutuan, dan saya percaya Tengku Adnan Mansor akan memberi tahu saya dan saya kena akur dengan seadanya.

Oleh itu, buat apa lagi saya hendak menyokong seorang Perdana Menteri yang tidak punya kuasa dan surat sokongannya hanya layak untuk dibuat kertas tandas bagi menyapu najis yang terlekat dibuntut, bila Pegawai Kerajaan lebih berkuasa dari seorang Perdana Menteri dan Menteri..

Disini yang sebenarnya.. Saya hendak menjaga maruah kedua mereka yang dipersendakan oleh seorang Pegawai Kerajaan yang bertanggung jawab memberikan keputusan setuju atau tidak dengan tidak merujuk kepada Menteri sebelum keputusan muktamad diperbuat, dimana borang pencalonan itu di sokong oleh apa yang dipanggil Menteri Darjah.. pelik atau tidak?

Kepada saya penolakan pencalonan yang di sokong oleh Menteri dan disokong oleh Perdana Menteri adalah satu penghinaan bukan kepada saya tetapi kepada kedua mereka itu. Saya amat terkesan bila mengetahui bahawa Pegawai Kerajaan lebih berkuasa memutuskan perkara. Kerana jika berlaku kepada hanya borang pencalonan pingat dan anugerah.. bagaimana dengan tender?

Saya orang di kakilima.. ada pingat tidak ada pingat semua sama.. Saya kena meneruskan kehidupan. Sekian Terima Kasih.

Bandar Sri Permaisuri
Febuari 2, 2016.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.