Sabtu, 23 Januari 2016

Bersediakah Mukhriz Mahathir menandatangan surat undi tidak percaya atas dirinya sendiri.


Kata bijak pandai undang2 Mukhriz Mahadhir hanya boleh diberhentikan melalui undi tidak percaya dalam Dewan Undangan Negeri.. Undang2 itu bukan mandotori..
Ini Pengalaman saya, Selepas pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sabah tahu 1985.. Mula2 ada gabungan dan ada perjanjian antara USNO dan PBS secara bersama melawan Parti Berjaya yang memerintah Sabah. Dalam perjanjian itu jelas bahawa mana-mana kedua parti politik yang menang majoriti akan menjada Ketua Menteri.. Keputusan USNO kurang dari PBS tetapi kerana jika PBS menjadi Ketua Menteri bernama Joseph Pairin Kitingan, sentimen agama dimainkan.. yang manoriti pula mengangkat sumpah jadi Ketua Menteri dan kemudian menjadi majoriti kerana melantik enam DUN dilantik.
Dalam perbincangn saya dengan Datuk Herman Luping yang juga seorang peguam dan kemudian menjadi Peguam Negeri. Saya berhujjah jika diambil tindakan untuk undi tidak percaya memakan masa..lagi pun jika Dewan Undangan sudah bersidang.. enam orang yang dilantik sebagai ahli DUN yang dilantik dalam Perlembagaan Negeri Sabah sudah dianggap sah. Maka saya mencadangkan dipanggil kesemua ahli DUN dari PBS menandatangan surat kepada YDiPertua Negeri untuk memaklumkan bahawa PBS yang telah menang majoriti daripada 48 kerusi yang dipertandingkan.
Akhirnya YDiPertua Negeri telah membatalkan perlantikan Ketua Menteri dari USNO dan melantik orang yang dinamakan oleh PBS tampa Dewangan Undangan bersidang undi tidak percaya.
Begitu juga dalam isu di Kedah.. Dewan Undangan Negeri tidak perlu untuk mengadakan persidangan undi tidak percaya untuk melucutkan jawatan seorang Menteri Besar atau Ketua Menteri saperti berlaku kepada Stephen Kalong Ningkan di Sarawak dan Harun Idris di Selangor.
Dalam perjumpaan semalam dari 19 Dun UMNO, 14 orang telah hadir kecuali 3 orang Exco Kerajaan Negeri dan seorang DUN dari kawasan Parlimen Jerlun dan Mukhriz Mahathir sendiri. Dari 22 kerusi BN di Dewan Undangan Negeri.
Khabarnya semalam ada yang menurun tandatangan untuk menyerahkan kepada Presiden Parti menyelesaikan isu undi tidak percaya di peringkat Badan Perhubungan UMNO Negeri. dan jika diaplikasikan kepada Undi Tidak Percaya oleh 14 orang itu termasuk dari MCA kepada Mukhriz Mahathir melalui surat kepada Pemangku Jemaah Raja.. Maka surat itu terpakai sebagai undi tidak percaya walau pun Dewan tidak bersidang dan Pemangku Jemaaah Raja dari segi Perlembagaan Negerinya kena mematuhi kehendak Parti UMNO itu. Pemangku Jemaah Raja hanya boleh menolak kehendak Parti itu sekiranya berlaku jika ada Parti PAS, PKR dan DAP menamakan orang lain dengan menyenaraikan 20 orang Ahli DUN lain menjadi Menteri Besar, kerana Kedah mempunya 36 kerusi. PAS, PKR dan DAP mempunya14 kerusi.
Persoalannya bersediakah lima orang yang tidak hadir perjumpaan di PWTC kemarin menantangan surat untuk menubuhkan kerajaan baru dari Parti PAS, PKR dan DAP termasuk seorang Menteri Besar yang akan kehilangan jawatannya sendiri.
Jika berdasarkan kes pertukaran Menter Besar Trengganu, dimana Majoriti sangat tipis, pihak berkuasa boleh melakukan. Apa sangatlah dengan memberhentikan Menteri Besar Kedah yang khabarnya hanya seorang budak suruhan Setiausaha Politiknya sendiri. ya kata Setpolnya.. ya lah kata dia, tidak kata Setpolnya tidak katanya..
Bdr Sri Permaisuri.
Januari 23, 2015.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.