Selasa, 1 Julai 2014

Apa itu jawatan kontrak seorang Profesor

Perihal seorang ahli akedemik bernama Profesor Datuk Dr Mohamad Redzuan Othman yang juga Pengarah Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM (UMcedel) yang di katakan di minta meletak jawatan sebagai Pengarah UMcedel secara paksa kerana kajiannya tidak berpihak kepada Barisan Nasional, dan tindakan itu khabarnya di sokong oleh seorang yang pernah menduduki Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan pernah menjadi Timbalan Menteri di Kementerian Pengajian Tinggi, sebelum Kementerian itu di satukan atas nama Kementerian Pelajaran dengan meletakan jawatan sebagai 'fellow' Penyelidik Kanan dalam Univerisiti yang sama.

Dalam berita itu melaporkan juga yang Professor ini telah tidak di sambung kontraknya sebagai Dekan Fakulti Sains Sosial. Secara mudahnya senang di jawab bahawa jika jawatannya sebagai pegawai kontrak ditamatkan, maka semua jawatan tugasnya akan tamat secara serentak. Dari segi pentadbiran bukan satu perkara yang pelik dan menghairankan kerana itu adalah sistem pentadbiran yang berlaku. Ini memberi makna dengan jawatan sebagai Dekan, adalah sebagai hakiki, tugasnya sebagai Pengarah UMcedel adalah sebagai tanggung jawabnya. Jika jawatan hakikinya tidak ada, bagaimana dia boleh menjalankan tugas yang di tanggungjawab kepadanya.

Soal seorang pegawai kontrak dimana sahaja, tak kira sama ada di Universiti atau Jabatan Kerajaan, adalah progative Jabatan itu berdasarkan keperluannya. Biasa Ketua Jabatan akan memberikan perakuan kepada atasannya sehingga sampai ke peringkat yang menjaga kewangan, kebiasaanya yang menjaga Kewangan jika ianya satu agensi Kerajaan ialah Ketua Setiausaha. Di sini keputusan di buat atas sokongan bertulis dari pihak yang memerlukan pegawai itu, untuk tawaran baru atau penyambungan kontrak.

Jika di lihat dari kedudukan Profesor ini. Dia bawah bidang kuasa Naib Chenselor atau senat Universiti, merekalah yang membuat rokomendation atau sokongan.. Apa yang diputuskan itulah yang di ikut oleh Ketua Setiasuaha Kementerian Pelajaran kecuali ada arahan lain.

Maka adalah janggal bagi Kerajaan untuk menamatkan sseorang pegawai kontrak yang Profesionalisma jika dia tidak bercanggah dengan Undang2 Perkhidmatannya.. kerana setiap orang yang di bayar melalui wang peruntukan Parlimen masih terikat dengan terma-terma yang terkandong dalam Perkhidmatannya termasuk ayat lazim yang menyebut bahawa Jabatan mempunyai bidang kuasa untuk menyambung atau menamatkan kontrak perkhidmatan itu.

Bila pihak yang berkepentingan menulis dan mempertikai penamatan jawatan kontrak itu dan menuduh pihak Universiti atau Kementerian Pelajaran meminta Professor itu meletakan jawatan kerana alasan Professor ini telah membuat penyelidikan sekian lama tidak berpihak kepada Barisan Nasional sebagai penyebab dia di minta meletak jawatan secara paksa adalah tidak benar. Maka yang menulisnya termasuk bekas Timbalan Menteri yang memberikan simpati bukan seorang pentadbir yang memahami Perintah Am atau General Order yang mengikatkan seorang Pegawai Kerajaan sama ada dia berjawatan tetap, semantara dan kontrak adalah seorang buta huruf dalam mekanisma pentadbiran perkhidmatan awam di Malaysia.

Sebenarnya tidak ada kaitan langsung soal Professor itu selaku Pengarah UMcedel dia tidak d sambung kontrak dan diminta meletakan jawatan kerana sebab laporan-laporan yang di perbuat oleh UMcedel tidak berpihak kepada Barisan Nasional, sebabnya sebenarnya tidak di sambung perkhidmatannya yang mana di lantik ke jawatan Perkhidmatan Kontrak.

Laporan UMcedel yang mengatakan soal populariti kedua tokoh iaitu Najib Tun Razak dan Anwar Ibrahim sebagai perbandingannya yang mana Anwar Ibrahim lebih popular dari Najib Tun Razak yang menyebabkan dia buang, sebenarnya semua kajiannya dan laporan menguntongkan Barisan Nasional. Pihak pemikir dan strategi Barisan Nasional menerima baik akan soal selidik dan laporan itu. Dan Laporan Umcedel langsung tidak menyinggung Barisan Nasional sebaliknya dia memberikan panduan kepada Barisan Nasional untuk membetulkan segala yang dilakukan secara silap dalam masa menghadapi Pilihanrara.. Antara pandangan UMcedel yang di terima pakai ialah tidak ada lagi peruntukan dan pengistiharan secara terbuka akan bantuan kewangan dan projek kepada sekolah2 aliran Cina saperti yang pernah di lakukan selama ini dalam Pilihanraya Kecil. Bukankah itu salah satu daripada soal selidik UMcedel?

Pihak yang mengatakan Professor itu dibuang kerana laporan UMcedel tidak berpihak Barisan Nasional kurang tepat dan hanya sekadar mengambil peluang di air keruh. Kebebasan Akedemik telah pun di berikan sepenuhnya kepada Universiti, terserah kepada individu itu untuk mengarap idea dan pandangannya berdasarkan ilmuan yang ada padanya. Jika di katakan tidak ada kebebasan Akedemik.. bukan sahaja Profesdor itu ditamatkan kontrek.. semua Universiti termasuk para pensyarah adalah di larang menulis dan mengeluarkan kenyataan bidang ilmunya dan tidak pun seorang pensyarah yang pernah bercakap tidak berpihak kepada Barisan Nasional yang di ambil tindakan.

Kesimpulan isu penamatkan kontrek Professor Datuk Dr Redzuan menjadi keruh kerana penglibatan saorang bekas Timbalan Menteri yang berjuang untuk era politik baru tetapi tidak tahu apa-apa soal pentadbiran dan perjawatan dalam Perkhidmatan Awam, malah politik era baru yang di laungkan sudah di tolak dikawasan Pilihanraya sendiri dengan kekalahannya. Jika seorang bekas Timbalan Menteri ini tidak mencari udang dan ikan kecil dalam air yang keruh.. buaya-buaya tidak akan menjerit... kerana udang-udang dan ikan yang kecil jika berkerumun akan ada bangkai di situ kerana akan menjadi tukun untuk buaya senang mencari makan.

Sang Kelembai: Buat analisa dari keadaan yang nyata. Jika Anwar Ibrahim tidak menjanjikan Timbalan Perdana Menteri Kedua dari DAP.. Orang-orang Cina tidak bertukar hala.. Itu jelas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan mestilah selari dengan isu yang di wacanakan, sebarang ulasan yang tidak sewajarnya dalam isu tidak akan disiarkan atau dipadamkan kemudian

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.